Verkeersouder

Verkeersouders zijn vrijwilligers die op de basisschool werken aan een verkeersveilige schoolomgeving voor kinderen. Zij zetten verkeersveiligheid hoog op de agenda, helpen bij de uitvoering van activiteiten en vragen aandacht voor verkeersveiligheid. In de directe omgeving van de school en op routes die kinderen van en naar school afleggen.

Verkeersouders zijn onmisbaar op school

Zij organiseren projecten om kinderen te leren veilig aan het verkeer te laten deelnemen.

Zij zetten acties op touw om andere ouders, leerkrachten en leerlingen bewust te maken van verkeersveiligheid, zoals Op voeten en fietsen naar school.

Zij kennen de loop- en fietsroutes die de meeste kinderen nemen en beoordelen deze door met een 'verkeersveilig oog' te kijken of kinderen veilig zelfstandig naar school kunnen komen.

Reken op ondersteuning

Als verkeersouder kunt u rekenen op goede ondersteuning vanuit het steunpunt van VVN in uw regio. De medewerkers op het steunpunt:

Organiseren bijeenkomsten voor verkeersouders en brengen verkeersouders met elkaar en andere VVN-vrijwilligers in contact

Geven inhoudelijk advies en ondersteuning bij de uitvoering van activiteiten

Leveren of lenen materialen voor projecten en acties

Bekijken of er subsidie beschikbaar is voor uw vrijwilligersfunctie vanuit de provincie of gemeente

Daarnaast ontvangt u drie keer per jaar onze digitale nieuwsbrief en heeft u toegang tot exclusieve informatie voor verkeersouders via het besloten gedeelte van deze website. Ook zijn er voor verkeersouders tal van handleidingen beschikbaar.

Samenwerkingsverband

Verkeersouders is een samenwerking tussen een aantal partijen, te weten:

Veilig Verkeer Nederland

Landelijke Ouderraad

Vereniging voor ouders, Christelijk Onderwijs en Opvoeding (OUDERS & COO)

Vereniging voor Openbaar Onderwijs (VOO)